Blog Post

Nederlands of Engels? Gebruik de juiste context

Carolijn Kuijpers • 30 januari 2018

De Engelse termen in de Nederlandse taal vliegen je om de oren. Je denkt er misschien niet over na, omdat het zo gewoon is, maar als je erop gaat letten dan is er geen stoppen meer aan. Reclame, radio- en tv programma’s, berichten in de krant en op social media. Onze Nederlandse taal verengelst in een moordend tempo. Ik merk het ook aan mijn twee schoolgaande kinderen die hun taal volpompen met Engelse uitdrukkingen. Niet zo vreemd want ze krijgen al Engels vanaf groep 1. Zelfs in winkels vind je niet snel meer een ‘uitverkoop’ aankondiging, maar een ‘sale’ aankondiging. Is de invloed van het Engels op onze Nederlandse taal iets om toe te juichen of moeten we juist waken voor onze taal?

Automatisering en mode

Verengelsing heeft voor een groot deel te maken met automatisering en (mode)verschijnselen. Denk bijvoorbeeld aan termen als e-mail, connecten, hacken, spammen, phishing etc. Op Social Media heb ik er dan ook niet zo’n probleem mee, een internationale context. Prima. Ook in het bedrijfsleven kunnen we niet zonder, we willen tenslotte over onze landsgrenzen heen werken.
Jongeren zijn ook positief over de invloed van het Engels in het Nederlands. Ze beschouwen Engels als een trendy en hippe taal en waarderen dan ook de Engelse woorden in het Nederlands. Engels wordt verbonden aan populair taalgebruik zoals 'cool' en 'chill'. Deze woorden verdwijnen na verloop van tijd ook weer, gewoon omdat deze woorden een modeverschijnsel zijn. En mode verandert ook elk half jaar.

Toegevoegde waarde

Waar het naar mijn idee eigenlijk om gaat is dat de context moet kloppen. Laatst hoorde ik een presentator op televisie een aankondiging doen: ‘we will be back na de break’ Wist hij de vertaling van ‘na’ niet meer? Waarom dan niet helemaal in het Engels?

En een oer-Hollands product aankondigen in het Engels? Zo loop je de kans dat je doelgroep je niet ‘verstaat’. Zelf pas ik mijn teksten aan op de doelgroep. Ik probeer in mijn teksten zo min mogelijk leenwoorden te gebruiken. Een tekst loopt veel lekkerder als deze in één taal is geschreven, anders moet je al gauw twee keer lezen voordat je weet wat er staat. Dat is nu net niet de bedoeling. Maar ook hier geldt: heeft het Nederlands een toegevoegde waarde of is het misschien toch beter in het Engels? ‘Ik check even mijn e-mail’ klinkt beter dan ‘ik ga even mijn elektronische post controleren…’

Taal brengt je verder

Een taal kan alleen uitsterven wanneer er geen kinderen meer zijn die de taal leren en ermee opgevoed worden. En ik denk niet dat het Nederlands snel zal ophouden te bestaan, ondanks de globalisering. Wij voeden onze kinderen niet alleen op met de Nederlandse taal. Kinderen worden twee- of meertalig opgevoed en dat is een goede ontwikkeling. Het is juist een meerwaarde om andere talen te beheersen, het brengt je verder op deze wereld…

door c.kuijpers 16 januari 2020
Schrijf je zelf teksten maar weet je niet goed waar je op moet letten? In dit blog geef ik een aantal schrijftips die je meteen toe kunt passen. Deze tips zijn te gebruiken voor zowel webteksten, blogteksten als algemene teksten. 1.Wie is je doelgroep? Als je je doelgroep kent, dan spreek je ook hun taal. Verdiep je in je doelgroep en zorg dat je weet waar ze naar op zoek zijn, wat hun problemen zijn of wat ze bezighoudt. Gebruik de woorden die je doelgroep ook gebruikt. 2.Opbouw van je tekst Zorg voor een duidelijke opbouw van je tekst. Begin met een titel en een inleiding. Daarna een informatief middenstuk en eindig met een heldere conclusie. Hiervoor gebruik je de nog altijd relevante AIDA-formule: - Attention (aandacht trekken, met een goede kop en een intrigerende inleiding) - Interest (interesse wekken, dit artikel kon weleens interessant zijn voor mij) - Desire (ja, dit wil ik ook!) - Action (wat je klant vervolgens moet doen, ofwel de call-to-action) 3. Gebruik witregels en tussenkoppen Witregels, tussenkoppen, afbeeldingen, opsommingen. Je hebt ze allemaal nodig om je tekst prettig te structureren en toegankelijk te maken. Hou er rekening mee dat je per alinea niet meer dan een paar regels gebruikt als je voor internet schrijft. Maar zorg ook voor een goede opbouw in alinea’s als je voor print schrijft. Niemand leest graag lange lappen tekst zonder duidelijke structuur. Met goede tussenkoppen geef je ook de ‘koppensnellers’ houvast. Zo zien zij in een oogopslag wat interessant voor hen kan zijn. 4. Maak je teksten kort en krachtig Veel teksten zijn niet goed leesbaar, omdat ze te ingewikkeld zijn. Hoe los je dit op? - Zorg voor korte zinnen. - Zet vaker een punt. - Maak gebruik van opsommingen. - Vermijd te moeilijke woorden. Hoe eenvoudiger je jouw teksten maakt, hoe beter ze zijn. 5. Schrijf foutloos Een foutje sluipt er zo in. Dat is menselijk, maar met voldoende aandacht is het te voorkomen. Streef ernaar dat je teksten foutloos zijn. Heb je zelf onvoldoende kennis van spelling en grammatica? Haal er dan een collega bij en gebruik in ieder geval altijd je spelling- en grammatica controle. 6. Laat je tekst even liggen Heb je je tekst af? Publiceer deze dan niet meteen en stuur hem ook niet meteen door. Laat de tekst liever nog een dag of langer liggen en lees hem dan nog eens aandachtig door. Grote kans dat jouw tekst hier nóg scherper en nog beter door wordt. En een paar slordige foutjes haal je er zo altijd uit. 7. Gebruik een actieve vorm Teksten waarin je steeds de lijdende vorm gebruikt lezen niet fijn. ‘U zou dit kunnen toepassen’, ‘Wij zouden graag op de hoogte worden gesteld van uw adreswijziging’, ‘Er is door de directie gekozen om een nieuwe medewerker aan te nemen’. De lijdende vorm maakt zinnen onnodig ingewikkeld en zorgt ervoor dat je niet precies weet wie iets zegt. Soms is de lijdende vorm prima, gebruik in alle andere gevallen bij voorkeur de actieve of bedrijvende vorm. Dit zijn mijn eerste 7 tips voor het schrijven van nóg betere teksten die je eigenlijk altijd en overal kunt toepassen. Beter leren schrijven is vooral een kwestie van doen! Lukt het toch niet of heb je geen tijd om je te verdiepen in het schrijven van goede teksten? Dan kun je natuurlijk altijd contact met mij opnemen. In een volgend blog zal ik weer nieuwe tips geven. Heb je zelf nog tips om beter te leren schrijven? Laat dan hieronder jouw reactie achter. Ik ben benieuwd!
door Carolijn Kuijpers 30 oktober 2018
boekwinkel, boeken,
door Carolijn Kuijpers 10 april 2018
Waarom heet mijn bureau de tekstfactor en wat heeft dat te maken met zoekmachine optimalisatie?
Share by: